عمر مفید وسایل خانه چقدر است؟

عمر مفید وسایل خانه چقدر است؟

راهنمای نگهداری وسایل برقی

استفاده از لوازم خانگی، زندگی ما را بسیار ساده تر کرده است، اما باید این را هم در نظر گرفت که استفاده نامناسب و بدون مراقبت از آنها می تواند باعث سخت تر شدن روند زندگی گردد؛ بنابراین لازم است در نحوه استفاده و نگهداری از لوارم خانگی، نهایت دقت و توجه را به کار برد .

با توجه به محیط زندگی و با افزایش هزینه های لوازم اصلی ، منطقی است که لوازم اصلی خود را تا آنجا که ممکن است حفظ و نگهداری کنید. امروزه لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر ، ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی ، فرش، تلویزیون و غیره بهتر از هر زمان دیگری ساخته شده اند ، بنابراین می توانید انتظار داشته باشید که دوام وعمر کامل آنها زیاد باشد. اما هرچه بیشتر در مورد دوام لوازم خانگی بدانید به شما کمک می کند تا آنها را بدون تعمیرات غیر ضروری برای طول عمر مناسبشان حفظ کنید.

اجاق گاز

در مورد لوازم گازسوز ، اجاق گاز ها عموما وسایلی با دوام هستند و برنامه نگهداری ساده ای دارند و انتظار می رود تا 15 سال به خوبی کار کنند. اما توجه داشته باشید که در قسمت بالای گاز یا گریت ها از ساینده ها استفاده نکنید و تمامی قسمتهایی که با چربی و مواد غذایی آلوده می شوند را بطور مرتب با آب گرم و مواد شوینده ملایم تمیز کنید. از قراردادن اشیا تیز در داخل سوراخ های مشعل ها خودداری کنید. هنگام استفاده از گاز، حتما به میزان جرقه، حرارت و گرمایی که ایجاد می کند دقت کنید تا آسیب جدی به آن وارد نشود نکته حائز اهمیت دیگر رنگ شعله گاز است. اگر شعله گاز شما به رنگ زرد تمایل پیدا کرد نشان دهنده وجود یک اختلال و مشکل در عملکرد گاز شما است. باید به این نکته دقت کنید که رنگ شعله گاز حتما  آبی رنگ باشد!.

ظرفشویی

هودها

هودها بیشترین فشار روغن و پخت و پزغذا را دارند. قسمت بالا و داخل آن را با آب گرم ، اسفنج و مواد شوینده ملایم تمیز کنید. به فیلتر آن توجه کنید و مرتباً آن را عوض کنید. چربی موجود در فیلتر فلزی را می توان با خیساندن فیلتر در آب گرم و صابون و سپس شستشو با آب سرد حل کرد. نباید مجراهای آن مسدود شود زیرا این کار باعث کند شدن عملکرد فیلتر می شود و حتی ممکن است منجر به آتش سوزی شود.

در مورد دستگاه های الکتریکی هم وسایل نسبتا مقاومی هستند و انتظار می رود حداکثر تا 13 سال دوام داشته باشند. برای محافظت از این دستگاه ها به طور منظم عناصرو المنت ها را با یک تمیز کننده نرم و اب گرم تمیز کنید

 

  • خشک کن لباس

اگر شما خشک کن لباس بطور مجزا دارید چه برقی و چه گازی ، اکثر آنها طبق برنامه نگهداری منظم حدود 13 سال دوام می آورند. گرد و خاک و آشغال ها را که روی صفحه و دریچه منتهی به بیرون جمع می شوند را پاک کرده و تمیز کنید. مسدود شدن گرد و غبار ، الیاف و پرزها عامل مهمی در آتش سوزی های خشک کن هستند. هرگز لباسهای آلوده را در خشک کن قرار ندهید. داخل درام خشک کن را فقط با یک پارچه نرم و یک ماده تمیز کننده ملایم تمیز کنید. قسمت بیرونی خشک کن را با اسفنج و آب گرم تمیز کنید. قبل از اینکه از خشک کن استفاده کنید، فیلتر آن را تمیز کنید، چرا که این امر از خطر آتش سوزی جلوگیری نموده و انرژی دستگاه را ذخیره و لباس هایتان را نیز خشک می کند.

  • یخچال

اگر چه یخچال و فریزرها به طور مداوم 24 ساعته کار می کنند ، اما هنوز هم انتظار می رود که 13 سال دوام داشته باشند. راه های ورود هوا به یخچال را به طور مرتب چک کرده و وکیوم کنید تا هوا از گرد و غبار باقی مانده در هوا پاک شود. گرفتگی هوا باعث می شود کمپرسور بیش از حد کار کند و منجر به خرابی زودرس شود.

هرگز و در هیچ شرایطی قسمت پشت و موتور آنها را با آب نشویید. به جای این كار باید این قسمت‌ها را به كمك یك دستمال خشك یا جاروبرقی تمیز كنید. واشرهای درب لاستیکی را با پاک کردن مکرر آنها با تمیز کننده ملایم و یک پارچه نرم سالم نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که ظرف تخلیه ته یخچال از آب پر نشده و بیرون نریزد. ظرف را برداشته و آبکش کنید ، سپس آن را با آب گرم و صابون و اسفنج تمیز کنید.

یخچال

  • فریزر

فریزرهای مستقل با یک برنامه نگهداری منظم معمولاً تا 11 سال دوام می آورند.

داخل و خارج فریزر را چند بار در سال با آب و مایع ظرفشویی بشویید ، همیشه مطمئن شوید که مواد شویند کاملا با آب تمیز شوند.

به پشت فریزر نگاه کنید و گرد و غبار و پرزهای سیم پیچ را جاروبرقی کنید.

برای داشتن دمای مناسب به دستورالعمل آن توجه کنید. به طور معمول بهترین درجه صفر درجه فارنهایت یا منفی 17 درجه سانتیگراد می باشد.

  • ماشین لباسشویی

بهترین عمر یک ماشین لباسشویی 10 سال است. از آنجا که ماشین های لباسشویی برای چرخاند لباس نیروی زیادی به کار می برند بنابر این ضروری است که برای افزایش طول عمر آنها بسیار مراقبشان باشید. همیشه سعی کنید وزن لباسی که داخل آن می ریزید متناسب و متعادل باشد. لاستیک دور در را همیشه تمیر نگه دارید. محفظه لباس همیشه تمیز باشد. راه خروجی آب از ماشین را کنترل کنید. ماشین لباسشویی هایی در خانه هایی وجود دارند بدون اینکه توجه کافی و زیادی به نحوه نگهداری آنها صورت بگیرد. نکته اولی که در زمینه نگهداری از ماشین لباسشویی لازم است بدانید شلنگ آن است. اگر شلنگ ماشین لباسشویی شما قدیمی است به سراغ نمونه فلزی و جدید آن بروید و جایگزین نمایید. میزان دمای مورد استفاده در ماشین لباسشویی نیز اهمیت بسیاری دارد.

  • ماشین ظرفشویی

عمر مفید یک ماشین ظرفشویی 9 تا 10 سال است البته اگربه طور منظم تمیز نگه داشته شود . برای نحوه صحیح چیدن بشقاب ها و ظروف آشامیدنی، حتما راهنمای دستورالعمل ماشین ظرفشویی را مطالعه کنید.

همیشه برای تخلیه درست ماشین ظرفشویی زیر آن را نگاه کرده و از درستی کار آن اطمینان حاصل کنید و همینطور آنجا را تمیز نگه دارید. دریچه هوای ماشین ظرفشویی را نیز کنترل کرده وهمیشه تمیزباشد.

از آنجا که یک ماشین ظرفشویی اتوماتیک هنگام تمیز کردن ظرف ها دائماً آب گرم و پودر ظرفشویی را در درون خود جابجا می کند ، به راحتی می توان از این واقعیت غافل شد که هر چند وقت یکبار به تمیزکاری اختصاصی نیاز دارد. ظرفشویی شما نیز مانند سایر وسایل خانگی که مرتباً مورد استفاده قرار می گیرند ، باید تا آنجا که ممکن است دوام داشته باشد و یک تمیزکاری ماهانه به شما این اطمینان را می دهد. تمیز کردن منظم ماهانه را می توان با یک برس نرم معمولی، سرکه سفید مقطر و جوش شیرین انجام داد. نظافت قسمت بیرونی ماشین ظرفشویی خود را فراموش نکنید. در زمان استفاده از ماشین ظرفشویی حتما تمام آن را از ظروف کثیف خود پر کنید، این کار علاوه بر اینکه در صرفه جویی مصرف آب و برق اهمیت بسیاری دارد، باعث بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی و سلامت آن نیز می گردد.

ظرفشویی

  • مایکروویو

پیش بینی شده است طول عمربیشتر مایکروویوها تا 9 سال است. برای طول عمر بیشتر مایکروویو بهتر است داخل آن را مرتباً از غذاهایی که به دیواره های آن پاشیده می شود پاک کنید. خوشبختانه ، تمیز کردن مایکروویو به مواد شیمیایی خشن یا چربی زدای قوی نیاز ندارد. سینی چرخان آن را برداشته و در سینک ظرفشویی بشویید. همچنین قسمت زیر سینی چرخان را تمیز کنید تا از چرخش نرم آن اطمینان حاصل کنید.

در حالت ایده آل ، شما باید مایکروویو را پس از هر بار استفاده از وجود هرگونه آلودگی و چربی غذایی با یک پارچه تمیز کنید. در حقیقت ، یک قانون اساسی خوب این است که هر بار که غذا تهیه می کنید مایکروویو را بررسی و تمیز کنید هنگامی که مواد غذایی داخل مایکروویو پاشید اگر پاک نشود و در دوره های بعدی پخت غذا نیز دوباره آلودگی های جدید به آن اضافه شد تمیزکاری دشوارتر می شود و علاوه بر آن تجمع زیاد مواد غذایی بر نحوه عملکرد مایکروویو تاثیر بسزایی دارد. فراموش نکنید که صفحه کنترل و دستگیره ها را با یک دستمال ضد عفونی کنید تا باکتری ها از بین بروند. مایکروویو را فقط هنگامی که غذا یا مایعات داخل آن است ، روشن کنید. هرگز مایکروویو را خالی روشن نکنید.

گاهی اوقات دیده می شود اگر وسیله ای خراب شود جایگزین کردن یک وسیله جدید با آن بیشتر از تعمیر آن مقرون به صرفه است. پس این بسیار مهم است که به تعمیر و نگهداری وسایل بطور منظم دقت شود زیرا می تواند به افزایش حداکثر سن کار دستگاه شما کمک کند.

لوازم آشپزخانه

لوازم آشپزخانه گروهی از لوازم خانگی ویژه آشپزخانه هستند که معمولاً با برق کار می‌کنند، این لوازم به سه گروه کلی لوازم خانگی کوچک لوازم خانگی اصلی و لوازم برقی مصرفی تقسیم می‌شوند.

برای دیدن آگهی های مرتبط با آشپزخانه لطفا اینجا را کلیک کنید