برای کودک خود چه اسباب بازی‌ و عروسکی بخریم؟

برای کودک خود چه اسباب بازی‌ و عروسکی بخریم؟

انتخاب اسباب بازی های مناسب برای سنین مناسب

کودکان در سنین مختلف به اسباب بازی های مناسب سن خود نیاز دارند واگر این مهم رعایت نشود آنها نه تنها از بازی با آنها لذت نمی برند بلکه مخصوصا در سنین خردسالی دچار کلافگی می شوند. اگر والدین بتوانند به این مسئله توجه کنند بچه ها بیشتر احساس خوشبختی می کنند.

اسباب بازی ها فراتر از آن هستند که تنها وسایل بازی باشند. آنها نه تنها باید سرگرم کننده باشند بلکه باید محرک و ایمن نیز باشند. پاتاچونی دکترای روانشناسی کودک و بنیانگذار موسسه bet می گوید: بازی در رشد اجتماعی، روحی، جسمی وعاطفی کودکان نقش بسیار مهمی دارد و باید از اسباب بازی ها به عنوان ابزار یادگیری رشد استفاده کرد.

هنگام انتخاب اسباب بازی های متناسب با سن کودکان و خردسالان این نکات را به خاطر بسپارید:

1- ساده باشند:

اسباب بازی هایی که پیچیده هستند و کارهای زیادی انجام می دهند، اجازه استفاده از قدرت تخیل را به کودک نمی دهند. اسباب بازی هایی مانند عروسک ها و حیوانات عروسکی که با فشار دکمه های خاصی، صحبت می کنند یا آواز می خوانند، مناسب نیستند.

زیرا قدرت هدایت کنندگی را از کودک گرفته و خودشان هدایت کودک را عهده دار می شوند. پاناچونی می گوید: وقتی یک اسباب بازی خیلی خاص است کودک را محدود می کند و توانایی استفاده از تخیل را از کودک سلب می کند.

بهترین اسباب بازی ها ساده ترین اسباب بازی ها هستند زیرا به کودکان اجازه می دهند که خلاق و خودجوش باشند.

2- برای اسباب بازی های الکترونیکی و ویدیویی محدودیت تعیین کنید:

ما در یک عصر الکترونیکی زندگی می کنیم و پدر و مادرانی که فکر می کنند می توانند کودک خود را از کامپیوتر و موارد مشابه دور نگه دارند، اشتباه می کنند.

اما استفاده از این ابزارها باید کنترل کننده باشد و مخصوصا برای بچه های نوجوان این محدودیتها بسیار مهم است. تحقیقات حاکی از آن است که اسباب بازی های الکترونیکی برای سلامتی و رشد بچه ها چندین خطر احتمالی  از جمله کاهش شنوایی ( از اسباب بازی هایی با صدای بلند) و افزایش وزن ( از بی تحرکی هنگام بازی) بوجود می آورند.

اخیرا در مطالعه ای که در دانشگاه تمپل انجام شد، نشان داده  اسباب بازی هایی که کودک هنگام بازی با آن ، فقط تماشا می کند و لازم نیست کاری انجام دهد ، یک سبک یادگیری منفعل را ایجاد می کند و یادگیری از راه تفکر مستقل را مختل می کند.

لیندا کرو پی اچ دی و استاد برنامه علوم ارتباطات و اختلالات در دانشگاه ایالتی کانزاس می گوید: اسباب بازی های الکترونیکی می توانند بر میزان توجه کودک تاثیر بگذارند.

اسباب بازی هایی که چراغ چشمک زن دارند و مداوم با تغییر و حرکت همراهند، تمرکز و میزان توجه کودک به چیزهای ثابت برای مدت طولانی را کاهش می دهند. کودکانی که به طور مرتب از این اسباب بازی ها استفاده می کنند تمرکزشان بر روی اسباب بازی های غیر متحرک و مثلا کتاب، دشوار می شود.

بر طبق نظرآکادمی اطفال آمریکا ،  کودکان زیر 2 سال اصلا نباید تلویزیون تماشا کنند و بازی های رایانه ای انجام دهند. و برای کودکان بالای 2 سال هم باید زمان استفاده از این وسایل به 1 تا 2 ساعت در روز محدود باشد.

اتاق کودک

10 اسباب بازی که هر کودک باید داشته باشد:

به محض بچه دار شدن، اسباب بازی ها قسمت عمده ای از خانه و زندگی شما را فرا می گیرند. هم شما برای آنها اسباب بازی می خرید . هم خود آنها اسباب بازی انتخاب می کنند، هم شما برایشان می خرید و یا دوستان و آشنایان برایشان می خرند.

اسباب بازی های زیادی وارد زندگی کودکان شما می شود و شما نگران هستید که آیا آنها برای کودکان شما بقدر کافی مناسب هستند یا نه. اما ما این ده اسباب بازی را برای ساخت و پرورش بهتر و بیشتر کودکان خردسال شما ضروری می دانیم:

لوگو ها

لوگو ها می توانند در هر سنی فرصت هایی را برای بازی و یادگیری فراهم کنند. آنها می توانند با مفاهیم ساختاری و با تقویت مهارت های مکانی و حرکتی و هماهنگی چشم و دست، لذت بازی کردن را در کودکان شما بوجود بیاورند.

کودکان می توانند به عنوان مثال آنها را با دیگر اسباب بازی ها ادغام کنند و اشیایی مانند گاراژ اتومبیل، قلعه و یا مخفیگاه برای شخصیت های اکشن بسازند.

توپ ها

توپ ها اساس بسیاری از ورزش ها و بازی ها هستند و هر کودک حداقل باید یک یا چند نوع از این توپ ها را در وزن  و اندازه های مختلف داشته باشد. کودکان خردسال با دیدن و غلتیدن توپ ها به دنبال آنها می خزند و در نهایت یاد می گیرند که چگونه آنها را پرتاب کرده و یا بگیرند.

لوازم هنری

اگر حتی جایی جداگانه و اختصاصی برای کارهای هنری کودک خود ندارید حداقل باید وسایلی مانند مداد رنگی، کاغذ، چسب، نوار چسب و رنگ را در مکانی که امکان دسترسی برای او مهیا باشد بگذارید. می توانید جعبه های مقوایی بازیافتی و استفاده شده و یا امثال این ها را در دسترس او بگذارید و ببینید چه چیزی می تواند با آنها بسازد.

ماشین و وسایل نقلیه

بازی با اسباب بازی هایی که وسایل نقلیه هستند مهارت را در کودکان بهبود می بخشد. اینها علت و معلول را در کودکان آموزش می دهند و بسیاری از امکانات یک بازی خیالی را در آنها بوجود می آورند.

عروسک یا حیوانات پر شده

عروسک ها یا حیوانات پر شده پارچه ای نه تنها می توانند یک همراه همیشگی برای کودکان باشند بلکه ابزار خوبی برای نشان دادن ابراز احساسات ، تمرین پرورش و همدلی در کودکان هستند.

عروسک

معماها

کار با پازل،  مهارت های حرکتی خوب را بهبود می بخشد و به مغز تمرین می دهد . آگاهی و مهارت حل مسائل در کودکان را افزایش می دهد و آنها رضایت حل معماها را تجربه می کنند.

اعداد چوبی یا پلاستیکی

اعداد چوبی یا پلاستیکی و حیوانات و عروسک ها و موارد مشابه اینچنینی از اسباب بازی های مناسب هستند که می توانند منجر به انواع مختلف بازی ها شوند. بچه ها با این وسایل می توانند در جهان تخیل خود به مزرعه، جنگل، ساحل و یا شهر بازی سفر کنند،  در خانه های عروسکی زندگی کنند،  در قلعه های لوگویی پنهان شوند، با هم بجنگند، بیماری یکدگر را مداوا کنند و خانواده درست کنند و با هم دوست شوند.

آلات موسیقی

بچه ها بطور طبیعی به موسیقی علاقه مند هستند . اگر آنها سازهای ساده موسیقی داشته باشند هنگامی که موسیقی می شنونوند به نواختن آن علاقه مند می شوند. سازهایی مانند پیانو خوب هستند ولی سازهای ساده مانند درامز که شاید خود شما هم بتوانید بسازید بسیار مناسب هستند و باعث می شوند که آنها به شرکت در موسیقی علاقه مند شوند.

لباس پوشیدن

لباس ها و پوشیدن آنها هم برای بچه ها جالب است و آنها دوست دارند در بازی هایشان از آنها استفاده کرده و امتحانشان کنند. لازم نیست برای این مورد لباس بخرید می توانید لباس ها و کلاه ها و پوشش های قدیمی و کنار گذاشته شده را در دسترس آنها قرار دهید.

نقش بازی کردن در اسباب بازی ها

بچه ها دوست دارند نقش بزرگترها را بازی کنند. مثلا آشپزی کنند ، خانه و عروسک داشته باشند، جعبه پزشکی داشته باشند و دکتر و پرستار شوند و غیره. شما می توانید بفهمید آنها به چه نقشی علاقه دارند و اسباب بازی های مناسب آن را برایشان فراهم کنید.

مطالب بیشتر:

اسباب‌بازی وسیله‌ای برای بازی‌کردن است که به‌طور معمول به‌وسیلهٔ کودکان و حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در رشد و شکوفایی استعدادهایشان به آنان کمک می‌کند. البته مورد استفاده قرار گرفتن آنان توسط بزرگسالان و حیوانات غیر اهلی نیز غیرمعمول نیست.

وسایل متعددی به عنوان اسباب بازی تولید می‌شوند اما از هر وسیله‌ای هم نمی‌توان به عنوان اسباب بازی استفاده کرد.ژان پیاژه معتقد است در گزینش اسباب بازی برای کودک باید دقت شود چون در شکل دهی به تمایلات عاطفی و روانی او نقش مهمی دارد.

هر اسباب بازی باید استاندارد باشد(نه فقط اسباب بازی) و آرم استاندارد آن کشور یا قاره بر روی بسته یا خود وسیله حک شده باشد تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. بهتر است که از فروشگاه‌ها و شرکت‌های نامعتبر خریداری نشود. پس باید خرید یک اسباب بازی به این نکات توجه شود:

1-داشتن یا نداشتن مارک استاندارد محصول آن کشور یا قاره

2-شرکت سازنده(باید یک شرکت معروف باشد)

3-جنس آن اسباب بازی

4-رده سنی مشخص شده برای آن اسباب بازی(مثلاً روی بسته آن نوشته شده که برای کودکان بالای 3 سال>)

اگر به این نکات توجه نشود، ممکن است برای استفاده‌کننده خطراتی ایجاد شود؛مثلاً ممکن است که رنگ آن اسباب بازی خطرناک و غیر استاندارد باشد یا ممکن است دارای قطعات ریز باشد و برای کودکان زیر 3 سال خطرناک باشد.

و… انتخاب اسباب بازی درست برای رده سنی مناسب یکی از نکات بسیار مهم در خرید اسباب بازی است مخصوصا اسباب بازی برای کودکان زیر سه سال و نوزادان که باید ویژگی های خاصی داشته باشند.

یکی از این ویژگی ها مواد اولیه تشکیل دهنده اسباب بازی است که باید از مواد اولیه و با کیفیت تولید شده باشند زیرا این گروه از کودکان بسیار حساس هستند و مواد شیمیایی غیر استاندارد تاثیرات بدی بروی آنها خواهند داشت.

ویژگی بعدی رنگ مورد استفاده در تولید اسباب بازی است که علاوه رنگ بندی شاد باید از مواد غیر شیمیایی استفاده شده باشد زیرا کودک این وسایل را بسیار در دهان خود میکند و در صورت مناسب نبودن رنگ تاثیرات مخربی بروی کودک خواهد داشت.

ویژگی بعدی جنس بدنه اسباب بازی است که حتما باید نشکن بوده و از مواد مستحکم و با دوام تولید شده باشد.

باید توجه داشت هیچ قطعه تیزی نداشته باشد و هیچ قطعه کوچکی از آن جدا نشود زیرا کودک قطعات کوچک را می خورند و شاید باعث خفگی کودک شود.

ویژگی دیگر در این سری از اسباب بازی آموزشی بودن آن است تا کودک در زمان بازی علاوه بر سرگرمی توانای های خود را بالاتر ببرد و از حواس پنجگانه خود بهترین استفاده را داشته باشد تا باعث تقویت این حس شود.

اسباب بازی‌ها ریشهٔ ما قبل تاریخی دارند. در پایگاه‌های باستان‌شناسی عروسک‌هایی که بچه‌ها، حیوانات، و سربازان را تداعی می‌کنند، هر روزه یافته می‌شود.

در زمان‌های قدیم کودکان خود برای خویش اسباب بازی می ساختند. بعدها کسانی پیدا شدند که برای کودکان شروع به ساختن اسباب بازی کردند. این روزها بازی کردن مجازی شده و کمتر کودکی با کامپیوتر آشنا نیست.

جنسیت

برخی از اسباب بازی ها ، مانند عروسک های باربی و سربازان اسباب بازی ، از نظر جنسیت متفاوت می‌باشند. اولین بار اضافه شدن جنسیت به اسباب بازی ها در دهه 1960 و 1970 رخ داد. قبل از سال 1975 ، فقط حدود دو درصد از اسباب بازی ها از لحاظ جنسیتی از یک دیگر جدا می‌شدند .

در حالی که امروز در فروشگاه ها این دسته بندی گسترش بیشتری پیدا کرده است ، محقق کلر میلر می‌گوید:(( اسباب بازی ها امروزه یک قلمرو جهانی محسوب می شود ، امروزه تمام اسباب بازی ها برچسب جنسیت دارند. )) .

مجله نقش جنسی در این زمینه در سال 1975 با تمرکز بر تأثیرات جنسیت در جوانان آغاز شد. بسیاری از کتاب های درسی روانشناختی شروع به تغییر عقاید و جهت های آموزشی درباره این موضوع کردند. در کنار این موضوع ، محققان همچنین ایده های زن و مرد را به چالش کشیدند.

آگهی های مرتبط با اسباب بازی در بازارها

 

تهیه و تنظیم توسط زهرا علیزاده