راهنمای خرید فرش
انتخاب یک فرش با کیفیت و خوب بسیار حائز اهمیت می باشد و منحصر به رنگ و طرح آن نیست و رازهایی در آن نهفته است. یک فرش خوب و مناسب می تواند مکان شما را یک محل کار یا یک خانه برای زندگی نشان دهد. فضا را کاملا دگرگون می کند. به اتاق جلوه بی نظیر می بخشد، صدا را جذب می کند و یک محیط دنج درست می کند.
برای یک انتخاب خوب گزینه های زیادی مانند انواع تراکم آنها ، نرمی و سختی ، جنس الیاف و رنگ و غیره را باید در نظر گرفت. برای کمک به شما در مرتب سازی این گزینه ها و در نهایت یافتن بهترین فرش برای خود و خانه خود موارد زیر را در نظر بگیرید:
اگر در خانواده اعضای جوان و کم سن و سال ویا حیوانات خانگی دارید بهتر است به دنبال یک فرش ضخیم بافت و سخت تر با رنگ تیره تر باشید. اما به نوعی نباشد که هنگام راه رفتن نخشان کنده شود و جارو کردنشان مشکل باشد.
اگر در خانواده افراد سالمند دارید باید متوجه این مسئله باشید که فرش نقش مهمی در وسایل خانه بازی می کند. عموما بهتر است از فرش دستباف استفاده شود چون فرش ماشینی و الیاف مصنوعی سر می خورند و باعث افتادن این افراد می شوند و در ثانی این الیاف مصنوعی با تماس با پای آنها ایجاد حساسیت می کند.
اگر برای اتاق کودک خرید می کنید به هیچ وجه فرش های با طرح برجسته را انتخاب نکنید زیرا هم کیفیت ندارند و هم کودک با نشستن روی آن اذیت می شود و تمیز کردنشان نیز مشکل است. برای اتاق کودک بهتر است فرش نرم تر و قابل شستشو باشد و البته از غیر حساسیت زا بودن الیاف آن مطمئن شوید.
کلا در منازلی که این دو دسته از افراد وافرادی که سابقه بیماری حساسیتی دارند، زندگی می کنند فرش های تزئینی که از الیاف مصنوعی بافته شده اند مناسب نیستند زیرا گرد وخاک و آلودگی هوا را بیشتر به خود جذب می کنند.
اگر زن و شوهری هستید که به دنبال لوکس بودن هستید می توانید با یک طراحی هوشمندانه از فرش های تزئینی و مدرن برای بهتر شدن دکوراسیون خانه استفاده کنید . فرش های مدرن رنگ آمیزی زیادی ندارند و ساده تر هستنید که می توان آنها را راحت با مبلمان و پرده ست کرد.
ولی باید سعی کنید که الیاف آنها نرم بافت و ظریف باشند و رنگهایش با رنگ وسایل اتاق و تخت خواب هماهنگی داشته باشد. برای چنین خانه هایی فرش های دارای پرزهای بلند و انبوه و فوق العاده نرم گزینه های مناسبی هستند. البته این را بدانید که با حرکت روی آنها جای پاها می ماند.
اگر جزو اشخاصی هستید که به دکوراسیون کلاسیک علاقه مندید می بایست بیشتر فرش هایی با طرح های ریز و شلوغ که دارای رنگ های بیشتری هستند استفاده کنید البته این را بدانید که این طرح ها بیشتر برای جاهای بزرگتر مناسب هستند. اگر مبلمان شما دارای طرح های شلوغ است بهتر است فرش شما دارای طرح ساده تر باشد.
انتخاب رنگ هم بسیار مهم است . رنگ های تیره کمک می کند تا یک اتاق دنج تر به نظر برسد. رنگ های روشن تر ، فضای اتاق را بزرگتر نشان می دهد. اما گزینه محبوب ، انتخاب فرشی است که هر دو طیف رنگ را در یک ترکیب ظریف و خنثی نشان دهد.
در اینگونه رنگ ها لکه ها کمتر دیده می شوند. علاوه بر آن رنگ ها بعد از گذشت زمان کمرنگ تر می شوند و بهتر است در ابتدا نسبت به برنامه ریزی که کرده اید کمی تیره تر انتخاب کنید.
نوع الیاف فرش از مهم ترین ارکان آن به حساب می آید. فرش ها می توانند صد در صد پشم باشند که در تابستان خنک و در زمستان گرم هستند. بیشتر فرش های دستباف از این نوع هستند. دسته ای از فرش ها دارای الیاف کرک و یا ابریشم هستند که بسیار نرم و لطیف هستند واز نوع بهترین ها والبته گران ترین ها هستند.
دسته ای از آنها از الیاف مصنوعی مانند نایلون، آکریلیک، پلی پروپلن و پلی استر باشند که تقریبا نرم هستند وماندگاری و دوام بالاتر و تنوع رنگ پذیری زیادی دارند و ارزان تر نیز هستند.
اگر افراد خانواده شما دوست دارند روی زمین استراحت کنند ، حتما یک فرش متراکم با وزن سنگین خریداری کنید. هرچه یک فرش سنگین تر باشد ، به احتمال زیاد نخ بیشتری دارد.
انتخاب اندازه فرش نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. برای هر مکانی اندازه فرش مختص به خود آن مکان می باشد. اندازه فرش سالن پذیرایی باید طوری باشد که حداقل تا زیر پایه اول مبلمان برسد. به طوری که وقتی روی مبل مینشینید پا روی فرش قرار گیرد.
اندازه فرش اتاق خواب نیز باید به گونهای باشد که مقداری از آن زیر تخت برود. تا زمانی که ازتخت خواب پایین می آیید پاها با فرش برخورد کنند نه زمین سفت و سرد. فرشی که زیر میز غذاخوری قرار میگیرد باید به اندازهای بزرگ باشد که همه پایههای میز و صندلیها را پوشش دهد.
ضمنا باید توجه داشت که وقتی صندلیها عقب کشیده میشوند، تمامی پایهها روی فرش قرار داشته باشند.
آگهی های مرتبط با فرش در بازارها
تاریخ قالی در ایران
پیشینهٔ درهمتنیدنِ الیاف در ایران برای تولید منسوجات بهخصوص پارچه، به هزارهٔ پنجم پیش از میلاد میرسد. آثار گرانبها و زیبایی که از بخشهای مختلف ایران به دست آمده، گواه آن اند که منسوجات ارزشمند و بحثبرانگیزی در این دوران وجود داشتهاند، ازجمله تابوت سفالی دوران دالما، کردستان، همچنین آیینهٔ مسیِ زنگزدهٔ نوعِ ایلامی در سیلک و سایر مناطق.
بعد از گذشت سالیان متمادی، تقریباً در هزارهٔ دوم پیش از میلاد، انسان توانست چگونگیِ بههمریسیدنِ نخها و ساختنِ طناب را کشف کند. این اکتشاف مانند تمام اکتشافهای تاریخ فواید بسیار سودمندی برای هنر و صنعتِ آن دوران داشت. از جمله آن که از رشتههای درهمتنیدهٔ طناب مانندی برای زیباییِ ریشههای فرش استفاده میکردند. آثار بهدستآمده از مناطقی مانند گورهای مارلیک، قلعهٔ کوتی در دیلمان، و همچنین حسنلو نزدیک نقده (سولدوز) شاهدهایی بر این ادعا هستند.
قدمت فرشبافی و بهطورکل منسوجات در ایران بسیار زیاد است. آثار زیبا و تفکربرانگیزی از دورههای مختلف کشف شدهاند که نمیتوان آنها را بهطور دقیق به یک دورهٔ خاص نسبت داد. گاهی اوقات یک اثر طیِ گذشتِ سالیانِ دراز و طی سلسلههای مختلف ساخته شدهاست.
- ایلخانیان و تیموریان
فرشهای دورهٔ ایلخانیان زیاد شناختهشده نیستند. در این مورد محققی به نام آرمی برینگز نظریهای ارائه داده که دارای نقاط ضعف بسیاری میباشد و در درستی آن به دیدهٔ تردید باید نگریست. بر پایهٔ نظر او نقاشیهایِ فرشهای دورهٔ تیموریان دقیقاً خصوصیاتِ فرشهای این دوران را بازمیتابند. به عبارت دیگر با دیدن این نقاشیها میتوان به تمام ویژگیهای بافتی و ظاهری و بهطور کل تاریخچهٔ آنها پیبرد. اما از آنجا که نقاشیهای بهدستآمده از هنر فرشبافی این دوران بسیار محدود میباشند، پس اطلاعات زیادی از فرشهای این دوره در دست نیست و درست همینجاست که سستیِ نظریهٔ برینگز هویدا میشود.
- دورهٔ صفویه
فرشهای ایران در دورهٔ صفویه به بالاترین حد خود در زیبایی و بافت رسیدند که این مهم به دلیل تحت پشتیبانی شاهان قدرتمندی چون شاه عباس قرارگرفتن بود و دسترسی فراوان به مواد مورد نیاز برای بافت فرش و همچنین بهرسمیتشناختنِ فرش به عنوان کالایی برای تجارت بودهاست.
فرشهای مشهور ایرانی
با وجود شهرت و قدمت هزاران ساله ولی باز هم فرش ایرانی بین مردم ایران ناشناخته است؛ کمتر کسی میتواند با دیدن فرشی محل بافت آن را حدس بزند و در مورد خصوصیات با ارزش آن صحبت کند، در حالیکه با اتمام یک فرش، شناسنامه آن نیز همراه با خودش صادر میشود. عدم آگاهی نسبت به ویژگیهای فرش سبب معضلاتی میشود. در استا فارس و منطقه ایالت پارس سه فرش داراب . بوشهر و خرمی قنقری دارای شهرت جهانی بوده است . خرمی فارس بزرگترین مرکز رنگرزی فرش جنوب ایران بوده است
قالیچه ترکمن
این فرش در تملک سان مارکو قرار دارد، و ۴ فرش دیگر در سال ۱۶۲۲ و همچنین سه فرش زربافت ابریشمی نیز به وسیلهٔ ایرانیان در سال ۱۶۳۶ به ونیز راه یافتند.
قالیچه مود خراسان
قالیچهٔ مود خراسان به شیوهٔ قالیهای مشهد بافته میشود. شهر مود در نزدیکی شهر بیرجند است و در بین تولیدات خراسان از بهترینهاست و شهرت جهانی دارد. اما از آنجا که تولیدات آن بسیار ناچیز است، تعداد بسیار کمی روانهٔ بازار میشود. اندازهٔ قالیچهٔ مود ۸ متر مربع است. رنگ قالیها همخوان و معمولاً تیرهاست.
قالی شهر مشهد
قالی مشهد در کارگاههای این شهر و اطراف آن بافته میشود. این قالی از مرغوبیت چشمگیری برخوردار است و معمولاً به بازارهای غرب و انگلستان میرود. نقشهای بهکاررفته در آنها نقشهای ترنج، اسلیمی و پیچک مانند هستند.
قالیبافی در شهر مشهد حدود پنج قرن قدمت دارد. یکی از قدیمیترین فرشهای مشهد که موجود است، نوعی فرش نماز (سجاده) است که توسط شاه تهماسب اول به سلیمان باشکوه در سال ۱۵۵۶ میلادی هدیه شدهاست. این فرشها در سه درجه کیفیتی در کارگاه سلطان ابراهیم میرزا، فرزند سام میرزا و برادرزادهٔ شاه طهماسب، ساخته میشدهاست. یکی از انواع درجه یک آن تا چند سال پیش در لندن بود و به اعتقاد برخی در اختیار کلکسیونر معروف، شیخ سعود آل ثانی قطری است. تعدادی از نمونههای درجه دوم و سوم هنوز در موزهٔ توپکاپی موجود است.
در سدهٔ ۱۹ و ۲۰ میلادی محبوبیت قالی مشهد به حدی رسید که از آن علاوه بر استفاده در داخل کشور، برای صادرات نیز بهره میجستند؛ الیاف پشمی به کار رفته در این فرشها به شدت صیقل داده میشدند تا رنگ را بهتر به خود جذب کنند، اما این عمل از دیگر سو باعث کاهش عمر فرشها نیز میگشت، و این عاملی بود که تصویر بدی از قالی مشهد در اذهان شکل گیرد، تا جایی که صادرات این فرش به اروپا بهطور چشمگیری کاهش یافت. متأسفانه قالیهای بهجایمانده از آن دوران نیز همگی در معرض فرسایش قرار دارند.
قالی زنجان
فرشبافی در زنجان یکی از صنایع با قدمت زیاد است که نقش قابل توجهی در صادرات فرش ایران ایفا میکند. قدمت فرش بافی را میتوان از اوایل بنای این شهر نام برد یعنی از زمان پادشاهی اردشیربابکان. فرشهای صادراتی زنجان از بهترین جلوههای فرهنگی این استان هستند. فرش افشار زنجان یکی از پر طرفدارترین فرشهای ایرانی است بهطوریکه به دلیل زیبایی طرح و رنگ در کشورهای اروپایی بسیار مورد استقبال قرار گرفتهاست.
قالی قشقایی
این قالی که رنگ مشخصهٔ آن نارنجی است؛ توسط زنان ایل قشقایی که ایلی کوچنده که در ایران است بافته میشود.
قالیچه شیراز و نیریزوخرمی
نیریز در شرق و در کنار دریاچه بختگان در استان فارس قرار دارد. این ناحیه قالیهایی با کیفیت گوناگون و رنگ آمیزی زنده دارد و تیرگی رنگها از ویژگیهای خاص قالیچههای افشاری است، از بوتههای متنوع تزیینی به صورت تک و تکراری استفاده میشود و ساختار تار و پود ان از کتان است.
بسته به کیفیت پشم پرز قالیچهها را نیمه بلند میچینند. قالی خرمی در رنگ شهرت دارد.
قالیچه بیرجند
بیرجند در میانهٔ راه مشهد و زاهدان است. همچون بخشهای دیگر شرق ایران قالیچههای این ناحیه نیز با گره جفتی و چهارتار بافته میشوند. فرشهای بیرجندی معمولاً با طرح خشتی و ریز ماهی میباشد. قالیهای بزرگ بیرجندی تا ۲۰ متر مربع نیز بافته میشوند. از رنگهای نارنجی، قرمز، زرد و آبی برای ایجاد تضاد با بژ در زمینه استفاده میشود. تار و پود آن پیشتر از پشم بودهاست. اما در قالیهای جدید بیشتر از کتان استفاده میشود. این قالیچه دوام چندانی ندارد و پرزهای آن نیمهبلند و بلند چیده میشوند.
قالیچه تصویری بلوچی
گروههایی از اقوام بلوچ که ساکن افغانستان هستند، از سالها پیش قالی میبافتند. اکثر طوایف بلوچی مسلمان سنی هستند و به زبانی نزدیک به پارسی میانه صحبت میکنند. طرحهای قالیچههای بلوچی بیشتر از نقشهای ترکمن گرفته شدهاند و بقیه ترکیبی از طرحهای قالی بخشهای دیگر ایراناند. در آنها رنگهای مصنوعی کمتر بهکاررفته و بیشتر از رنگهای طبیعی استفاده میشود.قالی راور
فرش راور از مشهورترین نقشهای فرش ایرانی میباشد. در کاخ نیاوران چندین فرش راور در معرض دید قرار گرفتهاست.
برای دیدن آگهی های مرتبط با فرش لطفا اینجا را کلیک کنید